Tjekliste
Valg af digital træningsløsning
Med input fra kunder og KL vi lavet en tjekliste til kommuner, som overvejer en løsning til digitalt understøttet træning. Tjeklisten understøtter overvejelser i forhold til at vælge en løsning, som opfylder ambitionerne i den nye ældre lov.
Brugergrænseflade
Vigtig fordi fx et lille ekstra tidsforbrug i en proces kan blive til mange timer i det lange løb.
- Er brugergrænsefladen intuitiv og tryg ift. målgruppen?
- Hvad kræver løsningen af oplæring?
Inklusionsunderstøttelse
Vigtig, fordi det har stor betyding for effekten, at man ”Træner i Tide”. Alle har i princippet gavn af træning, men formål, rækkefølge og timing er afgørende for både effekt og for den enkelte borgers udbytte af træningen.
- I hvilket omfang er der adgang til værktøjer, som hjælper med at inkludere de rigtige borgere?
Funktionel screening
Terminologien i den funktionelle screening skal være tilpasset formålet – som her er at reducere behovet for hjemmeplejeydelser.
- Hvilket sprog (fx FSIII) bruger løsningen, og hvordan understøtter og supplerer det andre relevante arbejdsprocesser og sammenhænge?
Fysisk screening
Den fysiske screening er fundamentet for det personlige træningsprogram og derfor i sidste ende afgørende for hvor godt, programmet passer til borgeren, borgerens udbytte og kommunens effekt.
- Kan jeres terapeuter verificere, at screeningen fører til en øvelsessammensætning, som er faglig forsvarlig og passer til de mange forskellige behov, der er, i en hjemmepleje.
- Er testene målrettet ældre i målgruppen, som er – eller er på vej til at blive – svage?
Målgruppe-specifik tilpasning
Passer teknologien til de specifikke behov hos målgruppen/målgrupperne?
- Hvad er muligheden for at tilpasse træningstilbuddene specifikt til målgruppen?
- Er der målrettet indhold til forskellige segmenter?
- Hvor fleksibel er tilpasning af træningsprogrammer, hvem kan tilpasse og hvor ofte?
Understøttet effekt realisering
Hvordan hjælper platformen med at gøre opmærksom på ændringer i borgernes fysik og funktion, så man har mulighed for at justere indsatsen undervejs.
- Tilbyder løsningen automatiske notifikationer og/eller rapportering, om borgernes effekt af træningen?
- Kan man få ”alarmer” hvis en borger ikke udvikler sig som forventet?
Løbende monitorering
Får man hjælp til at bruge ressourcerne bedst muligt? Hvilke rapporter tilbyder leverandøren
- Med hvilken frekvens?
- Med hvilke data?
- Hvad er formatet?
Effektevaluering på relevante og reelle data
Man skal måle på det, man ønsker at opnå. Hvis man vil have øget selvhjulpenhed hos borgerne, er det det man skal måle på. Hvor mange brugere og træningsprogrammer, der findes i systemet, siger fx ikke noget om hverken træningsudbytte eller selvhjulpenhed. Målingerne skal ske på reelle og transparente data.
- Hvilken type effektmålinger tilbyder leverandøren?
- På hvilke data måles?
- Hvordan er rapporteringen?
- Hvad er evidensen bag eventuelle beregninger?
Implementeringsstøtte
Hvad tilbyder leverandøren af støtte under implementeringsfasen, herunder uddannelse og teknisk support?
- Virker konsulenternes faglige profil relevant?
- Kan man få hjælp til yderligere forankring og udvikling efter at implementeringen
- Kan man trække på viden fra andre kunder – i hvilket omfang?
Pris versus effekt
Hvad er forventningen til effekt på den korte og lange bane?
- Er omkostningerne ved systemet i overensstemmelse med de forventede langsigtede besparelser og forbedringer i plejekvaliteten?
- Vil leverandøren stå på mål for effekten af løsningen – fx med en prismodel, der afregner efter effekt?
Videreudvikling af platformen
Lovgivning og behov på ældreområdet udvikler sig løbende.
Har de danske kommuner indflydelse på udviklingen af platformen?
Bidrager leverandøren til vidensdeling og sikring af anvendelsen
Integrationer og compliance
Hvilke integrationer er tilgængelige og overholder løsningen standarder for datasikkerhed og privatliv?
- Hvilke integrationer, har I brug for, og er de tilgængelige (de mest almindelige er fx AD-login, Cura/Nexus og muligheden for at bruge den FællesKommunale Service platform)
- Tilbydes integrationerne som standard?
- Hvordan sikrer løsningen følsomme data? Både inde i selve løsningen, og hvis der skal udveksles rapporter, mails mv.
- Bliver sikkerheden løbende fulgt op? (DigiRehab er fx IT-revideret de sidste 5 år gennem ISAE3000.