Social
Reducer støttebehov med træning

Med DigiSocial kan kommunerne bruge systematisk opsporing og personligt tilpasset træning til at reducere og udskyde behovet for støtte. Samtidig stiger livskvaliteten.
Hjælper med at hjælpe
Med DigiSocial kan kommunens medarbejdere gennemføre effektiv, sikker og målrettet styrketræning uden at have en træningsfaglig baggrund. DigiSocial løsningen understøtter træningsforløbet på en ressourceeffektiv måde og flere borgere kan derfor få hjælp til træning, som styrker funktionsevne og livskvalitet. Samtidig falder behovet for hjælp og presset på kommunens ressourcer reduceres.
Indsatsen er afprøvet på borgere med §108 og §85 forløb, hvor træningen har haft god effekt på funktionsniveau og støttebehov.
Ud fra en indledende screening sammensætter løsningen et træningsprogram, der er tilpasset den enkeltes behov. Det digitale træningsprogram guider medarbejderen og borgeren gennem træningen via videoer, billeder og tekst. Screeninger med fast interval, sikrer at træningen hele tiden tilpasses og giver samtidig mulighed for at følge borgerens udvikling.
Screening med afsæt i Fælles Faglige Begreber (FFB)
Screeningen tager udgangspunkt i Fælles Faglige Begreber samt en række fysiske tests. Undervejs i træningsforløbet screener medarbejderne borgerne i faste intervaller,
så udviklingen i borgers støttebehov og fysiske formåen hele tiden kan afstemmes.
Da FFB er en kendt begrebsramme for medarbejderne, vil monitoreringen i træningsløsningen kunne bidrage til den løbende dokumentation af borgers funktionsniveau og støttebehov.
80%
af de borgere, som trænede med DigiSocial forøgede deres funktionsniveau
Den digitale platform gør indsatsen systematisk og målbar

Systematisk opsporing
Med DigiSocial kan kommunens medarbejdere systematisk opspore begyndende tab af fysisk funktion med betydning for borgernes funktionsniveau, støttebehov og fremtidige behov for hjælp.

Vedligeholder funktionsevne
Med DigiSocial kan kommunen tilbyde borgerne et struktureret træningsforløb, som forbedre eller vedligeholder borgerens fysiske funktionsniveau, og dermed udskyder øget støttebehov.

Monitorerer af effekten
DigiSocial monitorerer sammenhængen mellem borgers funktionsevne og støttebehov. Dataopsamling og effektmålinger sikrer størst muligt udbytte af indsatsen.
Fordele for borgeren
Borgerne fortæller, at træningen får dem til at føle sig stærkere og sundere med en bedre balance i dagligdagen. At træne sammen skaber glæde og styrker relationen mellem borgeren og medarbejderen.
Medarbejderne oplever, at borgernes fysiske formåen og generelle overskud øges og bl.a. bidrager til deltagelse i flere sociale aktiviteter.

Fordele for medarbejderen
Arbejdet med løsningen, bidrager positivt til medarbejdernes arbejdsglæde, arbejdsmiljø og trivsel. Desuden bliver medarbejdernes kompetencer og forståelse for rehabilitering og forebyggelse styrket. Træningen skærper alle medarbejdernes opmærksomhed på en mere aktiverende og rehabiliterende tilgang til borgerne. Når borgernes funktionsniveau stiger, bliver medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø mindre belastende.

Fordele for kommunen
Anvendelse af løsningen styrker den forebyggende og rehabiliterende tankegang i organisationen og giver kommunen mulighed for at tilbyde borgerne et personligt tilpasset træningstilbud.
Den positive påvirkning af medarbejdernes arbejdsglæde bidrager til mindre udskiftning.
Økonomisk og ressourcemæssigt er der et stort potentiale i, at behovet for støtte falder, når borgernes funktionsniveau bliver vedligeholdt eller styrket.


Kasper Møller Nielsen
Driftchef

Niels Heuer
Direktør

Janne Lejbølle Sonnenborg
Markeds- og kommunikationschef